|
|
In 2004 nam Szabolcs KissPál (1967) deel aan de tentoonstelling 'Freedom borders' in Galerie van Gelder, waarin hij een videowerk 'Rever II' liet zien. Een rode bal met witte stippen rolt langs een tuinhek, over een stoeprand, door een woonkamer, enz. Soms stuitert de bal tegen de rand van het videobeeld, in ieder geval suggereert het beeld dat, waardoor de kijker abrupt uit de filmische illusie wordt gehaald. De bal rolt in tegenovergestelde richting weer door. Het is een werk dat typerend is voor de denkwereld van KissPál. Hij stelt zich herhaaldelijk de vraag of je ziet waarnaar je kijkt. In de tentoonstelling 'Backlit gaps' is deze onderzoekende blik terug te vinden in werken zoals 'Deadheat' (2005), 'One by 1' en 'Gap event'. KissPál probeert het gat te dichten tussen zien en kijken, tussen wegzinken in het beeld en de begrenzingen en drempels van de gebruikte middelen. In 'backlit gaps' wordt 'toeval' naast 'matter of fact' geplaatst. En het begrip meetlint (het kijken met behulp van meeteenheden) wordt naast het begrip meten per eenheid (het zien) gelegd. Deze thema's en twijfel zaaiende blikken brengt hij tot leven in zowel films, lichtbakken, sculpturen als in zijn installaties. KissPál zegt over de kloof tussen 'verschijnen en zijn' het volgende: "Voor mij is de hele wereld een tamelijk afstandelijk ding, inclusief mijzelf van tijd tot tijd. Dat is vanwege zijn 'mediatedness' door middel van perceptie, taal, kijken en zien. Ik ben erg sceptisch over mogelijkheden om dat gat te overbruggen, maar de kunst kan me misschien helpen en daarom maak ik nog steeds kunst." © Kees van Gelder oktober 2005 |